درمان زگیل با لیزر

درمان زگیل با لیزر از موثرترین و جدیدترین راه های درمان زگیل است.زگیل ها شایع ترین عفونت ویروسی پوست هستند. زگیل ها یا وروکا ضایعات اپیدرمی هیپرپلاستیک و خوش خیمی می باشند که رشد کندی دارند

این توده های برجسته بیشتر روی پوست دست ها و یا غشاهای مخاطی دیده میشوند.شایعترین عامل آن ها در اکثر مواقع  ویروس HPV  است.این ویروس پاپیلومای انسانی اکثرا برجستگی های خشن و همرنگ روی پوست هستند این ویروس مسری است یعنی شما می توانید از دست زدن به فردی که این زگیل را دارد، مبتلا شوید. زگیل‌ها بیشتر روی دست‌ها ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند پا، صورت، اندام تناسلی و زانو را نیز درگیر کنند.

مکان های شایع زگیل

دست: یکی از معمولی ترین نوع  ٌآن زگیل دست است .

صورت: زگیل های مسطح، صورت و پیشانی را درگیر می کنند.

پا: زگیل های کف پا در کف پا ظاهر می شوند. این زگیل ها شبیه پینه هایی با نقاط سیاه ریز در مرکز هستند. آن ها اغلب دردناک هستند و به صورت خوشه ای تشکیل می شوند.

اندام تناسلی: زگیل هایی که روی آلت تناسلی یا واژن ایجاد می شوند زگیل تناسلی نامیده می شوند. این زگیل ها نوعی عفونت مقاربتی هستند. شما از طریق تماس جنسی با یک فرد مبتلا به زگیل تناسلی مبتلا می شوید.

دور ناخنی و زیرناخنی: این زگیل ها در زیر یا اطراف ناخن های دست و پا ایجاد می شوند.

راههای ابتلای زگیل

• تماس مستقیم با زگیل
  • دست زدن به چیزهای آلوده به ویروس مانند حوله، دستگیره در و کف دوش.
  • رابطه جنسی (زگیل تناسلی).
  • جویدن ناخن و برداشتن کوتیکول.
  • اصلاح

خطرات و عوارض زگیل چیست؟

اکثر زگیل ها با درمان و گاهی بدون درمان  از بین می روندپس چرا در درمان آنها تاکید شده است؟

گاهی اوقات زگیل باعث مشکلاتی مثل سرطان ایجاد میکنند.:  نوع HPV  تناسلی با چندین سرطان مختلف از جمله سرطان مقعد، سرطان دهانه رحم و سرطان گلو (اوروفارنکس)در ارتباط است .لذا با دریافت واکسن HPV و استفاده از کاندوم می توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهید.

تغییر شکل: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است به انواع نامتعارف و سخت درمان زگیل روی دست‌ها، صورت و بدن مبتلا شوند.

عفونت: در صورت برداشتن یا بریدن زگیل، عفونت ممکن است رخ دهد. شکستگی های پوست به باکتری ها اجازه ورود می دهد.

درد: اکثر  زگیل ها درد ندارند. اما زگیل کف پا می تواند به سمت داخل پا رشد کند و راه رفتن روی آن دردناک باشد.

چه کسانی مستعد زگیل هستند؟

کودکان بیشتر مستعد ابتلا به زگیل هستند زیراسیستم ایمنی آنها تکمیل نشده است.گرچه تمامی افراد  ه ممکن است به زگیل مبتلا شوند. اما زنان حامله و افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیف، از جمله افراد مسن، بیشتر مستعد ابتلا به  زگیل هستند.

پیشگیری از زگیل؟

پیشگیری دقیقی برای زگیل وجود ندارد منتهی با احتیاط های خاص میتوان ریسک ایجاد را پایین آورد.

از رختکن عمومی، محوطه استخر یا دوش، از دمپایی یا کفش استفاده کنید.وسایل شخصی خود همچون ناخنگیر و غیره را با دیگران به اشتراک نگذارید

.پیشگیری از زگیل تناسلی واکسن HPV را دریافت کنید و از کاندوم استفاده کنید.

از دست زدن به زگیل و یا کندن و زخم کزدن آن خودداری کنید.

روشهای درمان زگیل

داروها

بدون نسخه (OTC) مانند Compound W حاوی اسید سالیسیلیک هستند این داروها اولین خط درمان زگیل های ساده و کوچک و بدون عارضه هستند. ممکن است لازم باشد دارو را هر روز به مدت چندین ماه استفاده کنید تا زگیل به طور کامل از بین برود

کرایوتراپی

پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می کند. پس از انجماد، یک تاول تشکیل می شود. در نهایت تاول و زگیل پوست کنده می شوند و ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشید.به این روش کرایوتراپی زگیل میگویند.

درمان با لیزر

لیزر زگیل  موثرترین درمان زگیل است. پزشک شما از نور لیزر برای گرم کردن و از بین بردن عروق خونی ریز داخل زگیل استفاده می کند. این فرآیند جریان خون را قطع می کند و زگیل را از بین می برد.